Formatie-uitbreidingen

De realisatie van de bestuurlijke ambities uit het coalitieakkoord 'Duurzaam Samenleven', de groei van Diemen en andere nieuwe ontwikkelingen leiden tot formatie-uitbreidingen. Onderstaand een overzicht van alle nieuwe formatieuitbreidingen, gevolgd door een toelichting.

Formatie-uitbreidingen

2020

2021

2022

2023

Directie en advies

Diemen op weg naar 2022

200

150

150

150

Medewerker strategische aansturing (1,0 waarvan 0,6 fte reeds gedekt) + Medewerker Communicatie (0,5 fte)

75

75

75

75

Afdeling Samenleving

Medewerker coaching en begeleiding werkzoekende (1,0 fte)

70

70

70

70

Afdeling Publiekszaken

Medewerker Burgerzaken (1,0 fte)

60

60

60

60

Afdeling Ruimtelijk Beheer

Medewerker gebouwenbeheer (1,0 fte)

50

50

50

50

Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

Beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid

80

80

80

80

Project Scheerlicht / zorgplicht
- uitbreiding formatie handhaving omgevingsvergunningen (1,0 fte)

80

80

80

80

- toezichthouder (1,0 fte)

60

60

60

60

- medewerker administratieve ondersteuning (0,5 fte)

25

25

25

25

- medewerker juridische ondersteuning (0,5 fte)

40

40

40

40

Toezichthouder BOA (0,2 fte)

15

15

15

15

Parkeren
- medewerker administratieve ondersteuning - parkeren (0,75 fte)

30

30

30

30

- juridische medewerker parkeren (0,5 fte)

30

30

30

30

Totaal formatie-uitbredingen

815

765

765

765

Toelichting per uitbreiding

  • Diemen 2022

Zoals bekend heeft de groei van de gemeente effecten op de omvang van de gemeentelijke organisatie. We zien de laatste jaren dat sprake is van een constante instroom van nieuwe medewerkers, die bovendien garant staan voor een (gewenste) verjonging van het personeelsbestand. Diemen blijkt, mede vanwege de ongekende dynamiek, een aantrekkelijke werkgever te zijn. Onderdelen van dit onderzoek zijn de aansturing (span of controle) en de huisvesting. Verwachting is dat beide aspecten structurele financiële gevolgen gaan hebben. Vooralsnog is een structurele stelpost van € 150.000 opgenomen.

Voor ondersteuning en training van het Diemen 2022-proces is in 2020 incidenteel budget begroot van € 50.000. Daarbij is het de verwachting dat met de uitvoering van het verbetertraject van het team P&O van Duo+ uiteindelijk vanuit de reguliere Duo+-formatie voorzien kan worden in de O-behoeften van de vier organisaties. Volgend jaar moeten we beoordelen of continuering van een afzonderlijk Diemen 2022-budget nog opportuun is.

  • Participatie en communicatie

Op basis van de visie ‘Diemen doen we samen!’ willen wij investeren in betere participatie, communicatie en dienstverlening. We geven in een nieuw samenspel met inwoners, ondernemers en instellingen inhoud en vorm aan een groeiend Diemen. We benutten de creativiteit, kracht en energie die in onze gemeenschap aanwezig is. Om dit te kunnen doen is ook extra capaciteit nodig binnen de organisatie.

Van de bestaande structurele dekking van € 140.000 voor dienstverlening en bestuursondersteuning wordt € 80.000 (1,0 fte) ingezet voor een participatieadviseur. Daarnaast is er behoefte aan extra capaciteit en strategische aansturing op zowel dienstverlenings-, participatie-en communicatiegebied. Hiervoor is naar schatting € 100.000 nodig (1,0 fte schaal 12). Bovendien is het de wens om tegemoet te komen aan de behoefte van “ “onlinecapaciteit” (vooralsnog 0,5 fte schaal 9 is € 35.000). Zo kan de gemeente beter inspelen op de ontwikkelingen op het gebied van social media.

Door deze claims ontstaat een structureel dekkingstekort van € 75.000 (€ 215.000 minus € 140.000). Om te voorzien in de formatieclaims op het gebied van participatie en communicatie is een bedrag van € 75.000 aan extra structurele personeelskosten nodig. De extra formatie voor bestuurs-/directieondersteuning vervalt hiermee.

  • Medewerker coaching en begeleiding werkzoekende

In het coalitie akkoord is afgesproken dat er een extra inspanning wordt gepleegd om
kwetsbare en vaak minder kansrijke inwoners van Diemen te ondersteunen. Zowel bij het vinden van duurzaam werk als de toegang tot aanvullende inkomensondersteuning en armoedevoorzieningen. Zo zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk Diemenaren mee kunnen doen. Zowel economisch als maatschappelijk.De focus in deze opgave ligt op duurzame uitstroom voor kwetsbare doelgroepen. In 2020 is extra capaciteit voor de coaching en begeleiding van werkzoekende (inclusief statushouders), totaal 1,0 fte.

  • Medewerker Burgerzaken

In 2018 is een aantal ontwikkelingen benoemd die ertoe leiden dat de formatie van Burgerzaken groeit. Eén ervan is de groei van het aantal inwoners in Diemen. Deze groei begint nu zodanig door te zetten, dat deze functie ingevuld moet gaan worden en daarmee onderdeel wordt van de begroting 2020 en verder. Het betreft 1 fte in schaal 8 (€ 60.000). Hiermee komt de totale formatie van team Burgerzaken op 10,5 fte.

  • Uitbreiding formatie gebouwenbeheer (huismeester)

Door de uitbreiding / groei van Diemen en de hiermee gepaarde bouwdrift, ontstaat deze vraag naar extra apaciteit. Er komen diverse gebouwen bij waarbij het team gebouwenbeheer moet adviseren. Deze uren zijn op dit moment voorhanden. Op langere termijn moeten deze gebouwen beheerd worden. Deze beheerstaken kunnen niet binnen de beschikbare uren worden opgevangen. In de diverse bouwkundige functies van het team zitten uren opgesloten die nu worden ingezet voor ondersteuning van faciltaire zaken. Dit zijn veelal uren die door een huismeester prima kunnen worden opgevangen. Door uitbreiding van de formatie met een huismeester (1,0 fte schaal 5/6 ad. € 50.000) kunnen de extra werkzaamheden efficiënt worden opgevangen.

  • Beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid

In 2020 is extra capaciteit benodigd voor beleidsontwikkeling op het gebied van openbare orde en veiligheid. Er is behoefte aan een medewerker die op strategisch niveau in staat is het gewenste beleid om te (laten) zetten in concrete maatregelen, uitgaande van een duidelijke prioriteitstelling, en daarbij sparringpartner kan zijn voor alle partijen in het veiligheidsdomein.

• Project Scheerlicht / Zorgplicht

Na de geslaagde pilot van de adres- en woonfraude in Diemen Noord is besloten om het project Scheerlicht, in de hele gemeente uit te rollen. Uit de pilot is gebleken dat er veel samenhang is tussen adres/woonfraude, ondermijnende criminaliteit maar ook behoefte aan zorg. De aanpak zal dan ook integraal gericht zijn in de cyclus van: vermoeden -onderzoek - toezicht - handhaving - juridische rechtsbescherming (zienswijzen/bezwaar/beroep) - uitvoering dan wel vermoeden - onderzoek - aanbieden van zorg. Nog meer dan tijdens de pilot Diemen-Noord zal, op basis van concrete situaties, intern en extern de samenwerking worden opgezocht, om ook de zorgcomponent van de beoogde aanpak aandacht te geven.

In het plan van aanpak van het project Scheerlicht, dat inhoudelijk nog met uw raad wordt besproken, wordt voor deze integrale benadering uitgegaan van de volgende benodigde middelen:

- uitbreiding formatie handhaving omgevingsvergunningen (1,0 fte);

- uitbreiding administratieve ondersteuning (0,5 fte);

- uitbreiding juridische ondersteuning (0,5 fte).

  • Toezichthouder BOA

Een specifiek onderdeel van de aanpak van ondermijning is het tegengaan van heling. Daartoe is het Digitaal Opkopers Register (DOR) ontwikkeld. In 2018 is zijn de eerste ervaringen met dit register opgedaan en zijn de toezichthouders opgeleid om hierop toe te kunnen zien. Het toezien en handhaven van het DOR is een extra taak. Deze taak kan niet belegd worden binnen de huidige beschikbare capaciteit. Hiervoor wordt een structurele capaciteitsuitbreiding gevraagd van 0,2 fte.

  • Parkeren

In verband met de verdere uitbreiding van parkeerzones nemen de administratieve en juridische werkzaamheden toe, terwijl ook de opbrengsten toenemen. De toename van de reguliere opbrengsten ten opzichte van de begroting bedraagt in 2019 € 185.000 en geeft ruimte voor de noodzakelijke uitbreiding van de ambtelijke capaciteit. Het gaat hierbij om uitbreiding met 0,75 fte voor administratieve werkzaamheden (behandelen meer complexe aanvragen, informatie verstrekking etc.) van de twee huidige medewerkers ondersteuning parkeren. Tevens vragen we uitbreiding voor 0,5 fte juridische ondersteuning binnen parkeren(behandeling conflicten, bezwaar en beroep). De stijging van de salariskosten bedraagt hierdoor € 102.000.

Incidentele formatiebehoefte voor projecten

Bij de vaststelling van de begroting 2018 is voor drie jaar incidenteel budget gevraagd om een start te kunnen maken met projecten. Het begrotingsjaar 2020 is het laatste jaar dat deze constructie nog van kracht is.

In eerste instantie worden de kosten gedekt uit de Algemene Reserve maar voor een groot deel van de kosten is het de bedoeling dat deze meegenomen in het te zijner tijd toe te kennen investeringsbudget of het openen van een grondexploitatie. Dit vindt via aparte besluitvorming plaats.

De uitwerking van deze projecten kan niet binnen de huidige formatie worden vorm gegeven. Ter voorbereiding van deze projecten is extra capaciteit nodig. In onderstaand overzicht zijn per project de benodigde budgetten aangegeven.

Nieuwe projecten

Extra formatiebehoefte nieuwe projecten

2020

2021

2022

2023

Stichting Arq #

60

-

-

-

Station Diemen Zuid

80

-

-

-

Buitenlust #

45

-

-

-

Spoorzicht #

155

-

-

-

Visie Diemen Zuid *

235

-

-

-

Incidentele formatiebehoefte projecten

575

-

-

-

# ten laste van (nog te openen) grondexploitatie
* ten laste van (nog beschikbaar te stellen) krediet

Onderstaand een korte toelichting van de resultaten per project .

Nieuwe projecten

Resultaat

Stichting Arq

Het beschikbaar zijn (incl. grondverkoop en planologische procedure) van een nieuwe bebouwingslocatie voor stichting Arq

Station Diemen Zuid

Visie en concreet uitvoeringsplan voor het (laten) aanpassen van de directe omgeving en voorplein van station Diemen-Zuid (excl. realisatie)

Buitenlust

Bouwplan (incl. planologische procedure) voor het (laten) realiseren van sociale woningbouw in de wijk Buitenlust.

Spoorzicht

Visie en planvorming voor nader te bepalen realisatie.

Visie Diemen Zuid

Visie en gefaseerde planvorming voor reconstructie/herontwikkeling delen Diemen-Zuid

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf