Samenwerking Duo+
Dienstverleningsovereenkomst
Het jaar 2020 staat in het teken van de verder uitwerking van de gemaakte afspraken in de Dienstverleningsovereenkomsten en de overige uitkomsten uit het herijkingsproces.
Integrale advisering
De integrale advisering over alle thema’s van bedrijfsvoering wordt in 2020 stevig ter hand genomen. Daarbij gaat het niet alleen om het integraal adviseren, maar ook om het vormgeven van de integrale afhankelijkheden. Verder wordt ook nadere invulling gegeven aan de integrale control op de zogeheten PIJOFACH-taken waaronder alle werkzaamheden van Bedrijfsvoering vallen.
Personeelsbeleid
Eigen formatie
Wij verwachten dat de loonkosten voor de huidige vaste formatie naar verwachting stijgen als gevolg van stijgende pensioenpremies en cao-ontwikkelingen. Thans is in deze begroting uitgegaan van een stijging van 1,9% maar deze kan - afhankelijk van de CAO-ontwikkelingen - hoger uitpakken.
Mens en arbeid
De wereld om ons heen verandert steeds sneller en de benodigde competenties van medewerkers veranderen hierdoor ook. Hierdoor krijgen wij te maken met de situatie dat medewerkers getraind moeten worden en in voorkomende gevallende in mobiliteitsoplossingen moet worden voorzien.
Daarnaast hebben gemeenten op grond van de Quotumwet een verantwoordelijkheid om mensen met een arbeidsbeperking te ondersteunen om aan het werk te komen. Hier liggen kansen in combinatie met het invullen van een maatschappelijke verantwoordelijkheid. De aandacht voor mobiliteit, talentmanagement en duurzame inzetbaarheid zijn bovendien middelen om het ziekteverzuim zo laag mogelijk te houden.
Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
De belangrijkste gevolgen zijn dat de arbeidsrechtelijke (rechts)positie van ambtenaren gelijk wordt aan die van werknemers in het private bedrijfsleven, en dat er een nieuwe (gewijzigde) Ambtenarenwet komt.
Financiën
Digitale P&C-documenten
Binnen Duo+ is nog geen eigen begrotingsapp beschikbaar. Binnen de gemeenten zijn twee verschillende tools in gebruik. In 2021 volgt een evaluatie die we in 2020 gaan voorbereiden.
Verder digitaliseren en optimaliseren administraties
Het continue verbeteren en verder digitaliseren van de processen vereist ook in 2020 continue aandacht.
Interne Dienstverlening
In 2020 wordt ook invulling gegeven aan de wens van gezamenlijke inkoop. Contracten die gezamenlijk worden afgesloten bieden mogelijkheden tot efficiency en kostenbesparing.
Informatie en Automatisering (I&A)
Er is een actieve vervangingsplanning conform de principes van het ideaalcomplex. Daar wordt invulling aan gegeven. Ook is er aandacht voor het toenemende gebruik van digitale informatie en eisen die archivering daaraan stelt. In gezamenlijkheid met
Juridische Zaken
In 2020 wordt invulling gegeven aan het ontsluiten van strategische stuurinformatie die op basis van de afhandeling in het kader van bezwaar en beroep, maar ook van klachten, kan worden gegenereerd.
Interne communicatie
Deze vorm van communicatie betreft het verder bevorderen van de interne verbindingen en het delen van kennis en ontwikkelingen. Verder wordt in 2020 ook de arbeidsmarktcommunicatie op grond van nader te ontwikkelen personeelsbeleid vormgegeven.
Inkoop
De inkoopfunctie is binnen Duo+ ingericht. De Contactpersoon Inkopen stuurt de inkoopcontactgroep aan, die in samenwerking met Stichting Rijk de kwaliteit van inkoop en aanbesteding verbetert. Onderdeel daarvan is het duurzaam, circulair inkopen en inkopen met social return. Deze thema’s worden uitgediept in samenwerking met de Metropool Regio Amsterdam die op deze gebieden al actief is. Verder wordt aandacht gegeven aan contractmanagement, te meer omdat dit een handvat biedt inkoopvoornemens nog beter op elkaar af te stemmen en daarmee voordeel te behalen.