Nieuwe ontwikkelingen
Participatie en communicatie
Op basis van de visie ‘Diemen doen we samen!’ willen wij investeren in betere participatie, communicatie en dienstverlening. We geven in een nieuw samenspel met inwoners, ondernemers en instellingen inhoud en vorm aan een groeiend Diemen. We benutten de creativiteit, kracht en energie die in onze gemeenschap aanwezig is. Om dit te kunnen doen is ook extra capaciteit nodig binnen de organisatie.
Van de bestaande structurele dekking van € 140.000 voor dienstverlening en bestuursondersteuning wordt € 80.000 (1,0 fte) ingezet voor een participatieadviseur. Daarnaast is er behoefte aan extra capaciteit en strategische aansturing op zowel dienstverlenings-, participatie-en communicatiegebied. Hiervoor is naar schatting € 100.000 nodig (1,0 fte schaal 12). Bovendien is het de wens om tegemoet te komen aan de behoefte van “onlinecapaciteit” (vooralsnog 0,5 fte schaal 9 is € 35.000). Zo kan de gemeente beter inspelen op de ontwikkelingen op het gebied van social media.
Door deze claims ontstaat een structureel dekkingstekort van € 75.000 (€ 215.000 minus € 140.000). Om te voorzien in de formatieclaims op het gebied van participatie en communicatie is een bedrag van € 75.000 aan extra structurele personeelskosten nodig. De extra formatie voor bestuurs-/directieondersteuning vervalt hiermee.
Diemen 2022
Voor ondersteuning en training van het Diemen 2022-proces is in 2020 incidenteel budget begroot van € 50.000. Daarbij is het de verwachting dat met de uitvoering van het verbetertraject van het team P&O van Duo+, voorzien kan worden in de O-behoeften van de vier organisaties. Dit vanuit de reguliere Duo+-formatie. Volgend jaar moeten we beoordelen of continuering van een afzonderlijk Diemen 2022-budget nog opportuun is.
Nieuwe verdeelsystematiek Duo+
Bij de totstandkoming van Duo+ in 2016 is vastgelegd dat na drie jaar een evaluatie (herijking) zou plaatsvinden. Onderdeel van de herijking is een nieuwe verdeelsleutel. De huidige verdeelsleutel is gebaseerd op de historisch ingebrachte kosten. De groei van de gemeente heeft tot op heden geen effect op de verdeling. Dat lijkt niet langer houdbaar gezien de sterke groei van Diemen. Ook Ouder-Amstel heeft in de nabije toekomst uitbreidingsplannen. Bij de totstandkoming van de nieuwe verdeelsleutel is de relatie tussen vaste kosten en variabele kosten onderzocht. Getracht is deze in te brengen met de groei van de gemeenten. Vooruitlopend was in het meerjarenperspectief van de begroting rekening gehouden met een hogere bijdrage als gevolg van de groei (€ 400.000).
Stafkosten
Daarnaast speelde er een discussie over de stafkosten (directie met ondersteuning). Tot op heden werden de stafkosten gelijkmatig verdeeld over de drie afdelingen (Bedrijfsvoering, Buurt en Burger). Vervolgens werden de kosten op basis van de bestaande verdeelsleutel per afdeling doorberekend naar de gemeente. Uiteindelijk betaalde Diemen ongeveer 1/6 van deze kosten.
Inmiddels is de staf uitgebreid met informatiebeveiliging (Ciso en Functioneel Gegevensbeheerder) en zijn de medewerkers voor de verbijzonderde interne controles ondergebracht bij de staf. De 'oude' doorbelasting was daarmee niet langer houdbaar. De totale stafkosten bedragen dan ruim € 1 miljoen. Uiteindelijke aanpassing van deze verrekening leidde tot een hogere bijdrage meerkosten voor Diemen. In de kadernota was hiervoor een stelpost van € 150.000 opgenomen.
Informatieve memo aanpassing verdeelsystematiek
Ten tijde van de opstelling van deze begroting is nog geen bestuurlijk besluit gevallen over de nieuwe verdeelsystematiek. Wel is er een notitie beschikbaar en aangepaste bijdrageverordening die nog ter besluitvorming naar het bestuur van Duo+ moet. In deze begroting is rekening gehouden met de budgettaire gevolgen uit die notitie. Zodra de besluitvorming heeft plaatsgevonden volgt een informatieve memo naar de raad met bijbehorende achterliggende stukken.
Hogere bijdrage Gemeentebelastingen Amstelland
In de begroting van Amstelland zijn de gevolgen van de gewijzigde wet Waardering Onroerende Zaken opgenomen. Zo moeten de aankomende jaren de taxaties van 100.000 woningen omgezet worden van kubieke meters naar vierkante meters. Hierdoor zijn een investering in software en capaciteit noodzakelijk. Waarschijnlijk leidt deze herziening tot een nieuwe golf van bezwaar- en beroepschriften die ook weer tijdig afgehandeld dienen te worden.
Daarnaast heeft de Hoge Raad de afgelopen periode diverse uitspraken gedaan over de transparantie van WOZ-taxaties, met als consequentie extra werkzaamheden voor de gemeenten.
Naast de reguliere indexering leidt dit tot een extra claim van € 437.000. Voor Diemen is dat een hogere bijdrage van ongeveer € 60.000.
Uitbreiding formatie gebouwenbeheer (huismeester)
Door de uitbreiding / groei van Diemen en de hiermee gepaarde bouwdrift, ontstaat deze vraag naar extra capaciteit. Er komen diverse gebouwen bij waarbij het team gebouwenbeheer moet adviseren. Deze uren zijn op dit moment voorhanden. Op langere termijn moeten deze gebouwen beheerd worden. Deze beheerstaken kunnen niet binnen de beschikbare uren worden opgevangen. In de diverse bouwkundige functies van het team zitten uren opgesloten die nu worden ingezet voor ondersteuning van facilitaire zaken. Dit zijn veelal uren die door een huismeester prima kunnen worden opgevangen. Door uitbreiding van de formatie met een huismeester (1,0 fte schaal 5/6 ad. € 50.000) kunnen de extra werkzaamheden efficiënt worden opgevangen.