Wat gaan we ervoor doen?
1. Samenwerkingsgerichte, verbindende en communicatieve bestuursstijl
Activiteiten |
---|
Subdoel 1.1 - Verhoogde kwaliteit van beleid en besluiten |
1.1.1 - Bij projecten en nieuw beleid in het startdocument expliciet benoemen van participatie en de participatietrede aangeven |
Subdoel 1.2 - Vergroot draagvlak voor beleid en besluiten |
1.2.1 - Zorgen dat burgers tijdig en helder worden geïnformeerd over besluiten die hen raken |
Subdoel 1.3 - Vergroot eigen initiatief en verantwoordelijkheid voor de leefomgeving door (groepen van) bewoners |
1.3.1 - Proactief communiceren over bewonersinitiatieven |
1.3.2 - Wijkcoördinatoren ondersteunen en faciliteren bewonersinitiatieven |
1.3.3 - Samenwerking met SWD versterken door ze te betrekken bij bewonersinitiatieven |
1.3.4 - Ruimer aanbieden van laagdrempelige digitale communicatiemiddelen (social media of specifieke project sites) |
Subdoel 1.4 - Sterkere verbinding tussen bewoners en maatschappelijke organisaties en bedrijven |
1.4.1 - Overzicht geven van bewonersinitiatieven, welke daarvan in samenwerking met SWD tot stand komen en bijbehorende bewonersgroepen |
1.4.2 - Ondersteunen van wijkcoördinatoren en faciliteren van bewonersinitiatieven |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2017 | Werkelijk 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 |
---|---|---|---|---|
1.1.1 - % gegrond verklaarde bezwaarschriften nav formele behandeling | 19% | 16% | 15% | 15% |
1.1.2 - % ingetrokken bezwaarschriften nav informele behandeling/mediation | 47% | 90% | 75% | 90% |
1.3.1 - % vertrouwen in de manier waarop gemeente wordt bestuurd (verplicht) | NB | 37% tov 31% landelijk | 34% | 40% |
2. Burger is tevreden over moderne dienstverlening die de zelfredzaamheid van de burger ondersteunt
Activiteiten |
---|
Subdoel 2.1 - De burger vindt snel de informatie die hij zoekt en zijn product of dienst wordt snel afgehandeld |
2.1.1 - Samen met gebruikers de gebruikersvriendelijkheid van de e-diensten verbeteren |
2.1.3 - Servicenormen over afhandeltijden vaststellen en hierop sturen met behulp van de nieuwe monitoringsystemen en actief communiceren |
Subdoel 2.2 - De gemeente wil burgers meer gebruik laten maken van het digitale kanaal (op maat afgestemd op de situatie van de inwoners, digitaal als het kan en persoonlijk als het moet) |
2.2.1 - de mogelijkheden om een product digitaal aan te vragen nog eenvoudiger maken door nieuwe mogelijkheden |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2017 | Werkelijk 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 |
---|---|---|---|---|
2.1.1 - % binnenkomende gesprekken KCC binnen 30 seconden beantwoord | 73% | 67% | 73% | 80% |
2.2.1 - % E-mail binnen 5 werkdagen afgehandeld(via info@diemen.nl) | NB | NB | 70% | 70% |
3. Krachtig lokaal bestuur in samenhang met sterke regionale samenwerking
Activiteiten |
---|
Subdoel 3.1 - Diemen is een krachtige speler in de regio |
3.1.1 - Vertegenwoordiging in regionale besturen |
Subdoel 3.2 - Competente ambtelijke en regionaal bewuste organisatie |
3.2.1 - Uitvoeren van (strategisch) HRM-beleid met focus op competenties |
Subdoel 3.3 - Doelmatige en doeltreffende vrijwillige samenwerkingsverbanden |
3.3.1 - Onderzoeken welke taken we beter in samenwerking kunnen uitvoeren (onder andere in Duo+ en AM-verband) |
3.3.2 - Controleren of we de doelen die we met de deelname nastreven, ook realiseren |
Subdoel 3.4 - Doelmatige en doeltreffende verplichte samenwerkingsverbanden |
3.4.1 - Onderzoeken welke taken we beter in samenwerking kunnen uitvoeren |
3.4.2 - Controleren of we de doelen die we met de deelname nastreven, ook realiseren |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2017 | Werkelijk 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 |
---|---|---|---|---|
Algemeen - Waardering inwoners algemene gemeentelijke dienstverlening (verplicht) | NB | 6,9 | 7 | 7 |
Algemeen - Waardering ondernemers algehele gemeentelijke dienstverlening (verplicht)1 | NB | NB | 6,8 | 6,8 |
Algemeen - Apparaatskosten per inwoner (verplicht) | NB | NB | NB | NB |
Algemeen - Kosten externe inhuur per inwoner (verplicht) | NB | NB | NB | NB |
Algemeen - % overhead | NB | NB | 75% | 75% |
- landelijke gemiddelde is 6,9